Výstava sklářství na Sázavě

V období pouti, od čtvrtka 5. do neděle 8. července, proběhla pod taktovkou společnosti Jiná Vesta v Sázavě jedinečná a mimořádná výstava zaměřená na historii sklářství v regionu a historii skláren Kavalier, které oslavily 170. výročí svého založení. Výstava byla instalovaná v unikátním, historickém prostoru staré hutě František kde ji oživily ukázky tradičních sklářských technologií, jako hutní tvarování, broušení, rytí a tvarování skla nad kahanem.  Malí i velcí návštěvníci si mohli prohlédnout originální sklářské pomůcky a nástroje a třeba i porozumět tajemné řeči starých sklářů.

Součástí výstavy byla také Skleněná galerie s výrobky sklářských výtvarníků. Eva Dědečková – šperky, Zdenek Lhotský – tavená plastika a Miloslav Štědra – skleněné obrazy.




O sklářské huti František v Sázavě

Stavbu druhé hutě v Sázavě nazvané František zahájil Josef Kavalier na počátku roku 1882, jak dokládá  kolaudační paré projektu se schvalovací doložkou hrubé stavby z 24. 4. 1882, které se dochovalo v podnikovém archivu. Stavba pak pokračovala stavbou tavící pece a ostatních zařízení uvnitř budovy.

Nová huť byla ku podivu vybavena ještě tradiční českou pecí pro přímý otop dřívím s volným odtahem spalin střešním průduchem. Mladý Vladimír byl v té době na roční studijní cestě v saských, duryňských a severočeských sklářských hutích.

Stavba hutě skončila na podzim téhož roku, takže 8. listopadu 1882 se zastavilo tavení na staré huti a 22. 11. byl zahájen provoz pece na Františku. Tavení však probíhalo s potížemi, trvalo dlouho a za nedostatečných teplot. Příčina byla pravděpodobně ve vlhkém terénu a vysoké hladině spodní vody, jak se to projevovalo již dříve i na staré huti a jak se o tom zmiňuje i Antonie Kavalírová ve svých Pamětech.

Na peci se s obtížemi tavilo až do jaro následujícího roku. Mezi tím se vrátil ze své cesty Vladimír, zřejmě s čerstvými poznatky z provozu sklářských pecí otá-pěných plynem, jak je poznal v Sasku a pravděpodobně už  také v severních Čechách na Teplicku. Nevíme zda a jak mnoho musel otce o svých názorech o nutnosti přestavby pece přesvědčovat, Josefův "Památník" o tom mlčí. Skutečností je, že provoz klasické, přímotopné pece byl na Františku 12. května 1883 zastaven a tavení i výroba se přenesla zpět na Svatoprokopskou huť, jejíž pec nebyla naštěstí zbourána.

Na huti František se mezitím urychleně stavěla nová pec s předehřivacími komorami, Siemensův generátor pro výrobu plynu z dříví, kanálový odtahový systém a nezbytný, 35 metrů vysoký komín. Práce musely probíhat svižným tempem, protože poslední tavba skla na Svatoprokopské huti skončila 27. prosince 1883, tedy 46 let po zahájení výroby v r. 1837. 14. ledna 1884 bylo na huti František poprvé utaveno sklo na peci  s plynovým  otopem.  Pec  na Svatoprokopské huti byla zbořena a objekt hutě po úpravách využíván jako pukárna, brusírna a sklad hotových výrobků.

Nový způsob tavení skla znamenal významnou modernizaci výroby a provozu sklárny. V krátké době přešla huť na 24 hodinový cyklus taveni a zpracování skla, takže skláři nenastupovali do práce v různou denní dobu na znamení taviče, že je sklo utaveno, ale pravidelně ráno, zatím co tavení probíhalo odpoledne a v noci. Podstatně, až o 150 C vyšší teplota tavení umožnila zlepšit výrazně kvalitu právě kavalierských tvrdých skel. Až paradoxně se to projevilo na zvláště tvrdém skle INFUSIBLE, které se na staré peci nedalo vůbec dočeřit, takže mírná bublinatost výrobků byla zákazníkům známa a uznávána jako charakteristický znak výrobku. Traduje se, že když odběratelé dostali první výrobky ze skla, utaveného na nové peci, bez bublinek, protestovali, protože nevěřili, že se jedná o stejně kvalitní sklo jako u dřívějších dodávek.

V současnosti je huť František používána již jen jako sklad. Nadace Josefa Viewegha sklářská huť František usiluje o zakoupení objektu a jeho přeměnu na muzeum sklářství v Posázaví.  Pro výstavu Sklářství na Sázavě, ke 170.  výročí vzniku skláren Kavalier v roce 2007 zapůjčily objekt společnosti Jiná Vesta Sklárny Kavalier a.s., za 1 Kč.


Radosti starosty č.6 (ze Sázavských Listů)

Je léto, čas sluníčka, koupání a dovolených. Pro Sázavu byl první prázdninový týden jako každý rok hektický poutí, která se letos prvně usadila v centru města, díky svátkům trvala 4 dny a byla doplněna spoustou doprovodných, veskrze vydařených akcí.


Tou, z mého pohledu nejzdařilejší, byla výstava zaměřená na historii sklářství v Sázavě, uspořádaná společností „Jiná Vesta“ - multimediální a multifunkční projekt party nadšenců, která dokázala exhumovat několik let odstavenou huť František a vrátit do ní ducha tradice sklářského řemesla. Návštěvníci, kterých tu prošlo neuvěřitelných 2 500, mohli spatřit ukázky práce sklářů, rytců, brusičů a sklofoukačů, prohlédnou si expozici historie sklářství ve městě, doplněnou odborným výkladem sklářských pamětníků Ing. Bělohradského a Ing. Šolara. Na výstavě mohli shlédnout a zakoupit si výrobky předních sklářských výtvarníků Zdenka Lhotského, Evy Dědečkové, Miloslava Štědry a dalších. Celý program byl pak ozvláštněn folkovou hudbou skupiny Šantré, besedou s literárními celebritami Pavlem Kohoutem a Michalem Vieweghem, autorským čtením Milana Štědry a Leoše Šeda, či příjemným posezením v improvizované hospůdce.


Každý kdo přišel na „Františka“ třebas jen jednou, jako pouťový host, nebo skoro denně jako já, musel vidět  ty stovky hodin práce, odvedené z čistého nadšení a bez nároku na honorář, viděl unavené, nevyspalé, ale spokojené tváře pořadatelů, jejichž „šichty na verštatu“ měly po dobu výstavy 16 a více hodin.


Ano, výstava sklářství v Sázavě mi (a věřím, že nejsem sám) udělala velkou radost. Ukázala mimo jiné, že projekty tohoto druhu jsou v našem městě životaschopné a že jsou mezi námi lidé, kteří je dokáží realizovat.


Při závěrečném večeru, na kterém se celá akce bilancovala mi spisovatel Pavel Kohout položil otázku, zda všichni ti, kteří výstavu připravovali, jsou mými voliči. Řekl jsem, že nevím, ale rozhodně bych si přál, aby byli všichni v mém týmu.
© Webmaster: Hombre