O
sklářské huti František v
Sázavě
Stavbu
druhé hutě v Sázavě nazvané
František zahájil Josef Kavalier na
počátku roku 1882, jak
dokládá kolaudační
paré projektu se schvalovací doložkou
hrubé stavby z 24. 4. 1882, které se dochovalo v
podnikovém archivu. Stavba pak pokračovala stavbou
tavící pece a ostatních
zařízení uvnitř budovy.
Nová huť byla ku
podivu vybavena ještě tradiční českou
pecí pro přímý otop
dřívím s volným odtahem spalin
střešním průduchem. Mladý
Vladimír byl v té době na roční
studijní cestě v saských, duryňských a
severočeských sklářských
hutích.
Stavba hutě skončila na
podzim téhož roku, takže 8. listopadu 1882 se zastavilo
tavení na staré huti a 22. 11. byl
zahájen provoz pece na Františku.
Tavení však probíhalo s
potížemi, trvalo dlouho a za nedostatečných
teplot. Příčina byla pravděpodobně ve vlhkém
terénu a vysoké hladině spodní vody,
jak se to projevovalo již dříve i na staré huti a
jak se o tom zmiňuje i Antonie Kavalírová ve
svých Pamětech.
Na peci se s
obtížemi tavilo až do jaro
následujícího roku. Mezi
tím se vrátil ze své cesty
Vladimír, zřejmě s čerstvými poznatky z provozu
sklářských pecí
otá-pěných plynem, jak je poznal v Sasku a
pravděpodobně už také v severních
Čechách na Teplicku. Nevíme zda a jak mnoho musel
otce o svých názorech o nutnosti přestavby pece
přesvědčovat, Josefův "Památník" o tom
mlčí. Skutečností je, že provoz
klasické, přímotopné pece byl na
Františku 12. května 1883 zastaven a tavení i
výroba se přenesla zpět na Svatoprokopskou huť,
jejíž pec nebyla naštěstí
zbourána.
Na huti František
se mezitím urychleně stavěla nová pec s
předehřivacími komorami, Siemensův generátor pro
výrobu plynu z dříví,
kanálový odtahový systém a
nezbytný, 35 metrů vysoký komín.
Práce musely probíhat svižným tempem,
protože poslední tavba skla na Svatoprokopské
huti skončila 27. prosince 1883, tedy 46 let po
zahájení výroby v r. 1837. 14. ledna
1884 bylo na huti František poprvé utaveno sklo
na peci s plynovým otopem.
Pec na Svatoprokopské huti byla zbořena a objekt
hutě po úpravách využíván
jako pukárna, brusírna a sklad
hotových výrobků.
Nový způsob
tavení skla znamenal významnou modernizaci
výroby a provozu sklárny. V
krátké době přešla huť na 24
hodinový cyklus taveni a zpracování
skla, takže skláři nenastupovali do práce v
různou denní dobu na znamení taviče, že je sklo
utaveno, ale pravidelně ráno, zatím co
tavení probíhalo odpoledne a v noci. Podstatně,
až o 150 C vyšší teplota
tavení umožnila zlepšit výrazně
kvalitu právě kavalierských tvrdých
skel. Až paradoxně se to projevilo na zvláště
tvrdém skle INFUSIBLE, které se na
staré peci nedalo vůbec dočeřit, takže
mírná bublinatost výrobků byla
zákazníkům známa a
uznávána jako charakteristický znak
výrobku. Traduje se, že když odběratelé dostali
první výrobky ze skla, utaveného na
nové peci, bez bublinek, protestovali, protože nevěřili, že
se jedná o stejně kvalitní sklo jako u
dřívějších dodávek.
V současnosti je huť
František používána již jen jako
sklad. Nadace Josefa Viewegha sklářská huť
František usiluje o zakoupení objektu a jeho
přeměnu na muzeum sklářství v
Posázaví. Pro výstavu
Sklářství na Sázavě, ke 170.
výročí vzniku skláren Kavalier v roce
2007 zapůjčily objekt společnosti Jiná Vesta
Sklárny Kavalier a.s., za 1 Kč.
Radosti starosty č.6 (ze
Sázavských Listů)
Je léto, čas sluníčka,
koupání a dovolených. Pro
Sázavu byl první
prázdninový týden jako
každý rok hektický poutí,
která se letos prvně usadila v centru města, díky
svátkům trvala 4 dny a byla doplněna spoustou
doprovodných, veskrze vydařených akcí.
Tou, z mého pohledu nejzdařilejší,
byla výstava zaměřená na historii
sklářství v Sázavě,
uspořádaná společností
„Jiná Vesta“ -
multimediální a multifunkční projekt
party nadšenců, která dokázala
exhumovat několik let odstavenou huť František a
vrátit do ní ducha tradice
sklářského řemesla.
Návštěvníci, kterých tu
prošlo neuvěřitelných 2 500, mohli spatřit
ukázky práce sklářů, rytců, brusičů a
sklofoukačů, prohlédnou si expozici historie
sklářství ve městě, doplněnou odborným
výkladem sklářských
pamětníků Ing. Bělohradského a Ing.
Šolara. Na výstavě mohli shlédnout a
zakoupit si výrobky předních
sklářských výtvarníků
Zdenka Lhotského, Evy Dědečkové, Miloslava
Štědry a dalších. Celý
program byl pak ozvláštněn folkovou hudbou
skupiny Šantré, besedou s
literárními celebritami Pavlem Kohoutem a
Michalem Vieweghem, autorským čtením Milana
Štědry a Leoše Šeda, či
příjemným posezením v
improvizované hospůdce.
Každý kdo přišel na
„Františka“ třebas jen jednou, jako
pouťový host, nebo skoro denně jako já, musel
vidět ty stovky hodin práce, odvedené z
čistého nadšení a bez
nároku na honorář, viděl unavené,
nevyspalé, ale spokojené tváře
pořadatelů, jejichž „šichty na
verštatu“ měly po dobu výstavy 16 a
více hodin.
Ano, výstava sklářství v
Sázavě mi (a věřím, že nejsem sám)
udělala velkou radost. Ukázala mimo jiné, že
projekty tohoto druhu jsou v našem městě
životaschopné a že jsou mezi námi
lidé, kteří je dokáží
realizovat.
Při závěrečném večeru, na kterém se
celá akce bilancovala mi spisovatel Pavel Kohout položil
otázku, zda všichni ti, kteří
výstavu připravovali, jsou mými voliči. Řekl
jsem, že nevím, ale rozhodně bych si přál, aby
byli všichni v mém týmu. |